środa, 25 kwietnia 2012

plusy i minusy komputera w przedszkolu


KOMPUTER W PRZEDSZKOLU? 
Preferowane przez współczesnych przedszkolaków zabawy różnią się znacznie od tych, które jeszcze niedawno były dla większości atrakcyjne. A przecież to przez zabawę dzieci poznają rzeczywistość-w procesie swobodnego zdobywania doświadczeń i mimowolnego okolicznościowego uczenia się. Zabawa dostarcza dziecku wartościowych i kształcących doświadczeń. I właśnie w taki sposób należy myśleć o dziecięcych zabawach z komputerem w przedszkolu.
W dobie szybkiego rozwoju techniki nie jesteśmy w stanie uniknąć kontaktu z nowoczesnymi urządzeniami technicznymi. Urządzenia takie jak komputer są już wszędzie. Umiejętność prawidłowego ich wykorzystania jest w życiu bardzo przydatna, często wręcz konieczna. My dorośli, często mamy opory przed czymś nowym. Dzieci chcą po prostu uczestniczyć w życiu, we wszystkich jego przejawach, korzystać z dorobku kultury, w którą wkraczają w momencie narodzin. Dla dzieci komputer jest rzeczywistością.
Panuje opinia, że środki multimedialne nie zawsze pozytywnie wpływają zarówno na osobowość jak kondycje psychofizyczną, niemniej jednak są nierozłącznym partnerem współczesnego człowieka. Prawidłowy rozwój małego dziecka w dużej mierze zależy od odpowiednio zaprogramowanych działań dydaktyczno-wychowawczych. Wychowując jednostkę przystosowaną do wymogów społeczności cywilizacyjnej XXI wieku musimy zdać sobie sprawę, że zainteresowanie komputerem przejawia także dziecko w wieku przedszkolnym. Wychodząc naprzeciw tym zainteresowaniom przedszkole uczy dzieci sposobów prawidłowego korzystania z komputera, wyrabia odpowiednie nawyki jak również stara się eliminować lęk czy niechęć przed takim kontaktem. Celem takich działań jest:

-Wyrównanie szans edukacyjnych dzieci ,które nie posiadają komputera.
-Wdrażanie do samodzielności i odpowiedzialności.
-Nauczenie podstawowych zasad posługiwania się komputerem z uwzględnieniem zachowania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
-Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia związane z niewłaściwym korzystaniem z komputera .
-Wprowadzenie do słownika dzieci słów „kluczy” słownika informatycznego.

Praca z komputerem jest dla dzieci bardzo fascynująca, a programy edukacyjne mogą rozwinąć wiele zdolności jak również pomóc w przezwyciężeniu rożnych trudności. Odpowiednie programy typu „Klik uczy czytać”, „Sokrates” itp. utrwalają zdobytą wiedzę i rozwijają umiejętności czytania, liczenia, znajomość kolorów, figur geometrycznych.To od nas dorosłych zależy, jakich przyzwyczajeń nabiorą dzieci, gdyż to my dostarczamy im programy do zabaw i pracy z komputerem. Warto więc poznać program oferowany dziecku, który powinien być dla niego nie tylko atrakcyjny, ale także kształcący –dzieci lubią pracować z kolorami, figurami, symbolami, chętnie układają, dopasowują, przeliczają, szukają różnic i podobieństw, rozwiązują zagadki czy rebusy. Uwielbiają kolorować i rysować. Dzięki takim programom ćwiczą także pamięć spostrzegawczość wzrokowo-słuchową, uczą się logicznego myślenia.
Mimo, iż kontakt z komputerem niesie ze sobą wiele zagrożeń, doświadczenia pozwalają twierdzić, że wprowadzenie dzieci przedszkolnych w świat komputerów ma dużo więcej zalet, a prawidłowe z niego korzystanie i umiejętny dobór programów w przedszkolu jak i domu pomoże dzieciom i będzie na pewno procentować, przygotuje je do wymagań współczesności.
   

komputer w przedszkolu


Komputer w przedszkolu

W dzisiejszych czasach, gdy technika rozwija się szybciej niż możemy sobie to wyobrazić nie możemy i pewnie nie chcemy odwracać się w drugą stronę i uciekać od problemów związanych z wykorzystaniem komputerów w naszym codziennym życiu. Bardzo często to właśnie dzieci stawiają nas przed problemem kupna komputera. Zastanawiamy się wtedy czy to już nadszedł ten właściwy czas, aby nasze dziecko zasiadło przed komputerem czy należy jeszcze poczekać. Z własnego doświadczenia wiem, że im młodsze dzieci tym szybciej zgłębiają tajniki tej nowej wiedzy. Czy zatem już teraz" Nie dam państwu jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Zależy to od wielu czynników a najważniejszy to ten czy będziemy w stanie pomóc dziecku w prawidłowym wykorzystaniu tego narzędzia zabawy i pracy. Ważnym czynnikiem jest także nasza świadomość, iż komputer nie może służyć tylko i wyłącznie jako niańka naszych dzieci.
Wiem z rozmów z dziećmi, które odbywam na początku każdego roku szkolnego, że dzieci głównie używają komputerów do gier komputerowych. Zamiarem moim jest przedstawienie jak inaczej można wykorzystać komputer w edukacji dzieci.

Moje pierwsze zajęcia z dziećmi z wykorzystaniem komputera zawsze polegają na:
1. Zapoznaniu dzieci z budową komputera i z jego podstawowymi elementami
2. Działaniem myszki, monitora, klawiatury.
3. Opisaniem budowy klawiatury i podstawowych funkcji, które ona spełnia (klawisze "Enter”, "space”, "Back Space” "Delete”, "Caps Lock”...)
4. Pisaniem swoich imion – każde dziecko w grupie podchodzi i z moją pomocą lub samodzielnie pisze swoje imię drukowanymi literkami
5. Podświetlaniem imion i wyborem odpowiedniego koloru imienia
6. Powiększaniem imion oraz zmianą kursywy.
7. Zabawami z liczbami, wpisywanie liczb, powiększanie, zmniejszanie, proste dodawania (dzieci uzdolnione matematycznie)
8. Demonstracją programu "Power Paint”
9. Próbą rysowania różnych elementów: domki, płotek, chmurki, kwiatki
10. Próbą uzupełniania kolorem poszczególnych elementów
11. Powiększaniem rysunków, wymazywaniem nieudanych części gumką
12. Zapisywaniem rysunków z imieniem dziecka
PO zapoznawaniu się z podstawowymi funkcjami komputera i jego działaniem zapoznaję dzieci z różnorodnymi grami edukacyjnymi typu "ABC z Reksiem” "W krainie kolorów” itp. Wprowadzane przeze mnie gry:
  • usprawniają umiejętność postrzegania, kojarzenia - logicznego myślenia, doskonalą refleks, koordynację wzrokowo – ruchową, doskonalą zręczność manualną, rozwijają wyobra"nię przestrzenną
  • sprzyjają rozwijaniu umiejętności planowania strategicznego
  • sprzyjają poszerzaniu wyobra"ni
  • uczą podejmowania decyzji i zastanawiania się nad ich konsekwencjami
  • stanowią doskonałe medium do przekazywania wartościowych informacji i poszerzaniu wiedzy grającego

sobota, 14 kwietnia 2012

przedszkole


przedszkole


Wyposażenie Przedszkola



Zabawy z dziećmi w przedszkolu - Zabawa w ciepło zimno


Zabawa w ciepło zimno


Prosta zabawa grupowa, która idealnie nadaje się na wszelkie imprezy urodzinowe. Zwłaszcza, gdy jubilat musi odnaleźć prezent.
Jeden z uczestników opuszcza salę a pozostałe dzieci muszą schować wybrany przedmiot. Gdy przedmiot jest już dobrze ukryty, zapraszamy dziecko do sali. Jeśli mamy do czynienia z bardzo małymi dziećmi można im ułatwić zadanie i powiedzieć, jakiego przedmiotu szuka np. misia, samochodu itp. Pozostałe dzieci podpowiadają szukającemu mówiąc „ciepło", jeśli zbliża się do szukanego przedmiotu a zimno, gdy się od niego oddala. Jeśli maluch jest bardzo blisko szukanego przedmiotu wówczas krzyczymy „gorąco" a gdy za bardzo się oddalił krzyczymy „mróz". Gdy przedmiot zostanie znaleziony prosimy kolejne dziecko o wyjście z Sali i zabawa zaczyna się od początku.

Zabawy z dziećmi w przedszkolu - Ojciec Wirgilusz


Ojciec Wirgilusz


Dzieci trzymając się za ręce ustawiają się w kole. Jedno z dzieci zostaje wybrane na Ojca Wergiliusza i staje w środku koła. Koło kręci się w takt słów piosenki:

Ojciec Wergiliusz uczył dzieci swoje,
A miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje,

Hejże dzieci, hejże ha
Róbcie wszystko, co i ja ...
(ostatnie dwa wersy powtarzamy 2 razy)

Na końcu ostatniej zwrotki Ojciec Wirgiliusz wykonuje dowolny ruch, gest, który pozostałe dzieci mają za zadanie naśladować. Następnie wybiera jedno z dzieci, które zostaje nowym Ojcem Wergiliuszem i zabawa zaczyna się od początku.

Znalazłam jeszcze jedną odmianę tej zabawy. Ojciec Wirgiliusz stoi w środku koła, które obraca się w rytm piosenki. Po słowach: sto dwadzieścia troje wszyscy zatrzymują się, zwracają twarzą do środka koła i kładą ręce na biodrach.
Hejże, dzieci - dwa podskoki
hejże ha - dwa klaśnięcia
róbcie wszyscy to co ja - Ojciec Wirgiliusz pokazuje jakieś proste gesty, ćwiczenia (np. przysiady, ukłony), a wszyscy je powtarzają aż do końca piosenki. Następnie wybiera się nowego Wirgiliusza i zabawa zaczyna się od początku.

Zabawy z dziećmi w przedszkolu - Jawor, Jawor, Jaworowi ludzie


Jawor, Jawor, Jaworowi ludzie


Jaworowi ludzie to bardzo stara wiejska zabawa dla dzieci, większość z nas kojarzy słowa piosenki, ale nie do końca wiemy, jakie są zasady. Poniżej opisuję bardzo uwspółcześnioną wersję tej zabawy dla przedszkolaków od 4 roku życia.

Zabawę przeprowadzamy w większej grupie uczestników, dwójka dzieci ustawia się naprzeciwko siebie podając sobie ręce, które podnoszą do góry tworząc coś w rodzaju otwartej bramy. Pod tą bramą w rytm śpiewanej piosenki przebiegają dzieci zakręcając raz w lewo, raz w prawo:

Jawor, jawor,
Jaworowi ludzie,
Co wy tu robicie?
Budujemy mosty
Dla pana starosty.
Tysiąc koni przepuszczamy,
A jednego zatrzymamy.

Po tych słowach brama opada zatrzymując jednego z uczestników zabawy, który odpada z gry. Wygrywa dziecko, które zostanie do końca zabawy.

W wersji przedwojennej zabawa przebiegała nieco inaczej. Przypuszczam, że dzisiaj nikt już tak się nie bawi. Po słowach „A jednego zatrzymamy", dzieci śpiewały kolejną zwrotkę:

Pierwszy - kapustny,
Drugi - przepustny,
Trzeci - darowany,
Czwarty - zatrzymany,

Dopiero po tych słowach brama z rąk opadała i zamykała jedno z dzieci, które musiało się położyć twarzą do góry na złączonych rękach osób robiących bramę. Z tego też względu osoby tworzące bramę musiały być starsze i przez to silniejsze. Teraz zaczynał się dialog między „bramą" a zatrzymanym dzieckiem:

BRAMA: Co tam wisi?
DZIECKO: Kłębek nici,
BRAMA: Co w tym kłębku?
DZIECKO: Mole

Podczas tej rozmowy osoby tworzące dramę starały się modulacją głosu lub minami rozśmieszyć leżące dziecko. Gdy to się nie udało, dziecko stawiane było na nogi ze słowami „Idź Aniołku w pole!". Gdy jednak dziecko zaśmiało się stawiono je na nogi ze słowami „Idź Diabełku w pole!". W ten sposób powstały dwie trzymające się mocno za ręce drużyny, które stawały naprzeciw siebie. Każda drużyna wybierała swojego przedstawiciela, który biegnąc szybko miał za zadanie przerwać szereg przeciwnika. Gdy mu się to udało zabierał ze sobą mniejszy liczebnie przerwany szereg drużyny przeciwnej i doczepiał go do swojego szeregu. Zabawa trwała do momentu, gdy któryś z szeregów zgarnął wszystkich uczestników przeciwnej drużyny

Zabawy z dziećmi w przedszkolu - Zabawa w listonosza


Zabawa w listonosza


Ta prosta zabawa jest idealnym ćwiczeniem na spostrzegawczość i pamięć. Na początku wybieramy spośród grupki dzieci Listonosza, którego sadzamy na środku sali przy stoliku. Pozostałe dzieci podchodzą po kolei do stolika i kładą na nim drobny przedmiot, może to być klocek, mały samochodzik, nożyczki, kredka itp.

Listonosz musi zapamiętać, które dziecko, jaki przedmiot położyło. Gdy dzieci skończą kłaść swoje przedmioty, jego zadaniem jest doręczenie ich do właścicieli. Za każdy poprawnie wręczony przedmiot Listonosz otrzymuje punkt, potem zabawę powtarzamy z innym Listonoszem.

Aby zabawa przebiegła prawidłowo pamiętajmy o kilku zasadach:
- Za każdym razem dzieci powinny kłaść inny przedmiot na stoliku, jeśli przeprowadzamy ją w przedszkolu, mogą to być rozmaite zabawki, przedmioty znajdujące się na sali.
- Jeśli bawimy się z młodszymi dziećmi 4-5 letnimi, mogą one zapamiętać do 5 przedmiotów. Starsze dzieci 6-7 letnie zapamiętają ich ok. 10.

Zabawy z dziećmi w przedszkolu - ptaszek


Ptaszek


Dzieci trzymając się za ręce ustawiają się w kole. Jedno z dzieci zostaje tytułowym ptaszkiem i staje w środku koła. Koło posuwa się w takt wiersza w lewo lub prawo (ewentualnie piosenki, jeśli ktoś zna melodię). Ptaszek w trakcie śpiewu/recytacji powinien biegać w kole z rozłożonymi ramionami, naśladując lot ptaka. Przy słowach „I wybieram, kogo wolę" ptaszek wybiera którekolwiek z dzieci, z którym zamienia się rolą i zabawa zaczyna się od początku"

Lata ptaszek po ulicy,
Zbiera sobie garść pszenicy,

A ja sobie stoję w kole,
I wybieram, kogo wolę!
(ostatnie dwa wersy powtarzamy 2 razy)