środa, 25 kwietnia 2012

plusy i minusy komputera w przedszkolu


KOMPUTER W PRZEDSZKOLU? 
Preferowane przez współczesnych przedszkolaków zabawy różnią się znacznie od tych, które jeszcze niedawno były dla większości atrakcyjne. A przecież to przez zabawę dzieci poznają rzeczywistość-w procesie swobodnego zdobywania doświadczeń i mimowolnego okolicznościowego uczenia się. Zabawa dostarcza dziecku wartościowych i kształcących doświadczeń. I właśnie w taki sposób należy myśleć o dziecięcych zabawach z komputerem w przedszkolu.
W dobie szybkiego rozwoju techniki nie jesteśmy w stanie uniknąć kontaktu z nowoczesnymi urządzeniami technicznymi. Urządzenia takie jak komputer są już wszędzie. Umiejętność prawidłowego ich wykorzystania jest w życiu bardzo przydatna, często wręcz konieczna. My dorośli, często mamy opory przed czymś nowym. Dzieci chcą po prostu uczestniczyć w życiu, we wszystkich jego przejawach, korzystać z dorobku kultury, w którą wkraczają w momencie narodzin. Dla dzieci komputer jest rzeczywistością.
Panuje opinia, że środki multimedialne nie zawsze pozytywnie wpływają zarówno na osobowość jak kondycje psychofizyczną, niemniej jednak są nierozłącznym partnerem współczesnego człowieka. Prawidłowy rozwój małego dziecka w dużej mierze zależy od odpowiednio zaprogramowanych działań dydaktyczno-wychowawczych. Wychowując jednostkę przystosowaną do wymogów społeczności cywilizacyjnej XXI wieku musimy zdać sobie sprawę, że zainteresowanie komputerem przejawia także dziecko w wieku przedszkolnym. Wychodząc naprzeciw tym zainteresowaniom przedszkole uczy dzieci sposobów prawidłowego korzystania z komputera, wyrabia odpowiednie nawyki jak również stara się eliminować lęk czy niechęć przed takim kontaktem. Celem takich działań jest:

-Wyrównanie szans edukacyjnych dzieci ,które nie posiadają komputera.
-Wdrażanie do samodzielności i odpowiedzialności.
-Nauczenie podstawowych zasad posługiwania się komputerem z uwzględnieniem zachowania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
-Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia związane z niewłaściwym korzystaniem z komputera .
-Wprowadzenie do słownika dzieci słów „kluczy” słownika informatycznego.

Praca z komputerem jest dla dzieci bardzo fascynująca, a programy edukacyjne mogą rozwinąć wiele zdolności jak również pomóc w przezwyciężeniu rożnych trudności. Odpowiednie programy typu „Klik uczy czytać”, „Sokrates” itp. utrwalają zdobytą wiedzę i rozwijają umiejętności czytania, liczenia, znajomość kolorów, figur geometrycznych.To od nas dorosłych zależy, jakich przyzwyczajeń nabiorą dzieci, gdyż to my dostarczamy im programy do zabaw i pracy z komputerem. Warto więc poznać program oferowany dziecku, który powinien być dla niego nie tylko atrakcyjny, ale także kształcący –dzieci lubią pracować z kolorami, figurami, symbolami, chętnie układają, dopasowują, przeliczają, szukają różnic i podobieństw, rozwiązują zagadki czy rebusy. Uwielbiają kolorować i rysować. Dzięki takim programom ćwiczą także pamięć spostrzegawczość wzrokowo-słuchową, uczą się logicznego myślenia.
Mimo, iż kontakt z komputerem niesie ze sobą wiele zagrożeń, doświadczenia pozwalają twierdzić, że wprowadzenie dzieci przedszkolnych w świat komputerów ma dużo więcej zalet, a prawidłowe z niego korzystanie i umiejętny dobór programów w przedszkolu jak i domu pomoże dzieciom i będzie na pewno procentować, przygotuje je do wymagań współczesności.
   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz