środa, 25 kwietnia 2012

komputer w przedszkolu


Komputer w przedszkolu

W dzisiejszych czasach, gdy technika rozwija się szybciej niż możemy sobie to wyobrazić nie możemy i pewnie nie chcemy odwracać się w drugą stronę i uciekać od problemów związanych z wykorzystaniem komputerów w naszym codziennym życiu. Bardzo często to właśnie dzieci stawiają nas przed problemem kupna komputera. Zastanawiamy się wtedy czy to już nadszedł ten właściwy czas, aby nasze dziecko zasiadło przed komputerem czy należy jeszcze poczekać. Z własnego doświadczenia wiem, że im młodsze dzieci tym szybciej zgłębiają tajniki tej nowej wiedzy. Czy zatem już teraz" Nie dam państwu jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Zależy to od wielu czynników a najważniejszy to ten czy będziemy w stanie pomóc dziecku w prawidłowym wykorzystaniu tego narzędzia zabawy i pracy. Ważnym czynnikiem jest także nasza świadomość, iż komputer nie może służyć tylko i wyłącznie jako niańka naszych dzieci.
Wiem z rozmów z dziećmi, które odbywam na początku każdego roku szkolnego, że dzieci głównie używają komputerów do gier komputerowych. Zamiarem moim jest przedstawienie jak inaczej można wykorzystać komputer w edukacji dzieci.

Moje pierwsze zajęcia z dziećmi z wykorzystaniem komputera zawsze polegają na:
1. Zapoznaniu dzieci z budową komputera i z jego podstawowymi elementami
2. Działaniem myszki, monitora, klawiatury.
3. Opisaniem budowy klawiatury i podstawowych funkcji, które ona spełnia (klawisze "Enter”, "space”, "Back Space” "Delete”, "Caps Lock”...)
4. Pisaniem swoich imion – każde dziecko w grupie podchodzi i z moją pomocą lub samodzielnie pisze swoje imię drukowanymi literkami
5. Podświetlaniem imion i wyborem odpowiedniego koloru imienia
6. Powiększaniem imion oraz zmianą kursywy.
7. Zabawami z liczbami, wpisywanie liczb, powiększanie, zmniejszanie, proste dodawania (dzieci uzdolnione matematycznie)
8. Demonstracją programu "Power Paint”
9. Próbą rysowania różnych elementów: domki, płotek, chmurki, kwiatki
10. Próbą uzupełniania kolorem poszczególnych elementów
11. Powiększaniem rysunków, wymazywaniem nieudanych części gumką
12. Zapisywaniem rysunków z imieniem dziecka
PO zapoznawaniu się z podstawowymi funkcjami komputera i jego działaniem zapoznaję dzieci z różnorodnymi grami edukacyjnymi typu "ABC z Reksiem” "W krainie kolorów” itp. Wprowadzane przeze mnie gry:
  • usprawniają umiejętność postrzegania, kojarzenia - logicznego myślenia, doskonalą refleks, koordynację wzrokowo – ruchową, doskonalą zręczność manualną, rozwijają wyobra"nię przestrzenną
  • sprzyjają rozwijaniu umiejętności planowania strategicznego
  • sprzyjają poszerzaniu wyobra"ni
  • uczą podejmowania decyzji i zastanawiania się nad ich konsekwencjami
  • stanowią doskonałe medium do przekazywania wartościowych informacji i poszerzaniu wiedzy grającego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz